Leven met Bechterew – deel 4

In deel 3 vertelde ik over mijn oogontsteking en de beslissing die ik heb genomen omtrent mijn werk en wat voor effect dat op mij had. De eerste stap was om rust in mijn leven te brengen, met meer balans. De tweede stap was om te gaan kijken wat ik met gezonde voeding kon bereiken. Ik ging op zoek naar informatie en ervaringsverhalen en kwam per toeval op de website van almondfigtree. De vrouw achter deze site, Judith, heeft dezelfde ziekte als ik en probeert met haar blog over zetmeelarm, suikerarm en onbewerkt eten, mensen te bereiken zoals ik.

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik heb de hele site van begin tot eind gelezen en kwam tot de conclusie dat het misschien niet eens zo gek was om een gokje te wagen. Wie niet waagt, wie niet wint, toch? Als zij baat heeft bij een zetmeelarm dieet, die er zelfs voor zorgt dat ze (bijna) geen medicijnen meer hoeft te slikken, waarom zou het dan bij mij niet helpen?

Dus maakte ik een lange lijst van producten die ik niet meer zou mogen eten (pasta, brood, aardappelen, rijst, peulvruchten, bananen, zetmeelrijke groenten zoals wortels, bietjes, zoete aardappel, maïs), maar ook een lijst ernaast wat wél mocht (onbewerkt eten, groente, fruit, onbewerkt vlees en vis, eieren, noten en zaden) en nog een rijtje producten die twijfelachtig waren, zoals zuivel, suiker, (pure) chocola en zachte kazen.

Op die manier ging ik mijn ontbijt, lunch en diner samenstellen. Het begon gelijk al goed, want ik at iedere ochtend standaard een broodje hagelslag met roomboter. En dat eet ik al zo lang ik me kan herinneren. Af en toe week ik af van het soort beleg, maar de meeste ontbijtjes bestonden toch uit een boterham. Op de website van almondfigtree staan heerlijke alternatieven voor het ontbijt, maar wat ik nu het meest eet als ontbijt zijn zelfgemaakte zadencrackers (mijn eigen, aangepaste recept vind je hier) of twee gekookte eitjes.

Ook de lunch bestond voornamelijk uit boterhammen. Een enkele keer opgewarmd eten van de vorige dag. Dit heb ik inmiddels vervangen door salade met bijvoorbeeld sla, avocado, tomaten, komkommer, walnoten, zongedroogde tomaatjes. Of ik neem een zadencracker met kaas en avocado of een spiegeleitje. Afgelopen zomer maakte ik vaak spaghetti gemaakt van courgette, één van de soorten groente die we hadden in de moestuin. Die hadden we in overvloed.

Voor het avondeten vond ik het wat lastiger. Ook omdat ik rekening moest houden met de rest van het gezin. En ik houd er niet van om dubbel te koken. In het begin deed ik dat wel. Als we rijst aten, dan gebruikte ik bloemkool als rijst, als we pasta aten, maakte ik meestal spaghetti van courgette. Een pizzabodem bestaat in mijn geval uit amandelmeel, water en ei en aardappelen verving ik vaak door dubbel zoveel groente.

Ik verloor in het begin best wel wat kilo’s, die ik al eigenijk niet kon missen. Ik was ook heel erg streng voor mezelf in het begin: hoe zal mijn lichaam reageren op het dieet als ik bijna alle zetmeel en suiker vermijd? Net zoals die keer toen ik voor het eerst medicijnen kreeg? Eigenlijk wel. Ik had enorm veel energie, werd levenslustiger, zag alles weer van de positieve kant. Ook de pijn was even weg. Het gevoel was en is nog steeds: ‘dit dieet wil en kan ik wel volhouden’. Op een gegeven moment ging ik langzaam mijn medicijnen afbouwen. Eerst nog een week iedere dag eentje, daarna werd het om de dag, tot het moment kwam dat ik ze helemaal niet meer slikte. Dat heb ik een tijdje volgehouden, totdat de pijn weer terug kwam en ik echt die pil weer moest nemen.

Tot op de dag van vandaag  ben ik nog steeds bezig met een zetmeelarm dieet, maar niet zo streng als in het begin. Ik eet af en toe weer aardappelen, peulvruchten, rijst en pasta. Ook een taartje sla ik niet af op een verjaardag, maar ik weet wat de consequenties zijn. Ik geniet van het moment en daarna probeer ik het weer opnieuw. Elke dag weer.

Leuk dat je meeleest! Ik ben de zeer gewone vrouw achter deze site. Mijn naam is Gerda (36) en ik schrijf over mijn alledaagse leven: ons gezin, feestjes en traktaties, duurzaam en groen leven, ontwerpen en moestuinieren. Maar ook over de ziekte van Bechterew.
3 comments
  1. Beste Gerda,
    Heb net je hele site doorgenomen
    Toen ik jouw verhaal las, hoorde ik precies mezelf praten.
    Bij mij is na 7 jaar zoeken Bechterew ontdekt. Vreselijke pijn thv borstbeen en rug. Ben nu bezig met Enbrel en motifene wat voorlopig niet helpt.
    Wou graag zetmeelarm en suikervrij dieet proberen maar ben bang te veel af te vallen … hielp het bij jou snel dat de pijn verminderde?

    Lieve groetjes,

    Dorien

    1. Dag Dorien,
      Wat leuk dat je om mijn blog terecht bent gekomen! De reden is minder vrolijk, maar toch.
      Toen ik begon met zetmeelarm en suikervrij (arm) te eten, knapte ik daar ontzettend van op. Ik ben een paar maanden pijnvrij geweest. Maar… ik viel er ook behoorlijk van af. Terwijl ik eigenlijk niks kwijt mocht raken, om niet om te vallen. De oplossing om zetmeel/suikerarm te eten en géén gewicht te verliezen heb ik nog niet gevonden. Dus doe ik alles met mate. Ik vervang pasta vaak door courgetteslierten en rijst is bloemkool. Ook lunch ik vaak met groente/salade, zodat ik niet het idee heb dat ik s avonds een enorme berg groente moet eten.
      Qua ontstekingen gaat het bij mij ook niet zoals ik zou willen. De NSAID’s geven teveel bijwerkingen, dus voor nu slik ik alleen paracetamol. Maar over een tijdje gaat het waarschijnlijk een biological worden, want ik red het niet met paracetemol.

      Ik weet dat bij sommige mensen het zetmeelvrij dieet wel heel goed werkt. Maar ik denk dat je het moet volhouden, wat mij dus niet lukt. En ook gewichtsverlies oplevert.

      Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Of probeer een middenweg te vinden. Er zijn genoeg recepten te vinden op internet. Heel veel sterkte en succes bij je zoektocht!

      Lieve groetjes,
      Gerda

  2. Ha Gerda!
    Wat leuk dat je aan het zetmeelvrij dieet hebt gesnuffeld! Ik kan zelf nog steeds heel goed zonder medicatie maar eet dan ook nog steeds geen graanproducten of rijst of gewone pasta ofzo. Ook leef ik grotendeels taartjes- en koekjesloos 😉 tenzij ik ze zelf bak. Jammer maar ik weet waarvoor ik het doe. Ik gebruik veel gember en kurkuma in mijn eten, helpt ook goed tegen pijn.
    Groetjes & succes!
    Judith (van Almond&Figtree)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *